lees verder →

Het is een dilemma voor veel ondernemers: ga ik de boekhouding zelf doen of ga ik de administratie uitbesteden? Het antwoord hangt grotendeels af van de kosten van die administratie. Zelf doen bespaart geld, maar kost tijd. En wat kost een boekhouder dan ongeveer? Administratie zelf doen: de kosten Ga je je administratie zelf doen? […]

Wat zijn de kosten van je administratie?

lees verder →

Als je net begint met ondernemen of je begint een nieuw bedrijf, moet je een administratie opzetten. En je moet ‘m ook bijhouden. Maar goed, eerst moet je dus starten met je boekhouding. Het scheelt je een hoop tijd, geld en gedoe als je deze meteen vanaf het begin goed inricht. Maar hoe doe je […]

Zo moet je een administratie opzetten (4 stappen)

lees verder →

Als ondernemer moet je een financiële administratie bijhouden en bewaren in een boekhouding die de belastingdienst kan controleren. Dat is verplicht. Je hebt die administratie ook nodig om correcte BTW-aangiftes te doen en je kunt het gebruiken voor inzichten in de cijfers van je bedrijf. Handig. Maar hoe kun je nu het best zo’n administratie […]

Hoe moet je een administratie bijhouden? (5 tips)

lees verder →

Ook als zelfstandige moet je een administratie bijhouden. En dat is vaak een hele klus. Zeker als je er niet zoveel kaas van hebt gegeten. Gelukkig zijn er allemaal handige oplossingen. Online boekhoudprogramma’s, bijvoorbeeld. Of het gewoon uitbesteden aan een echte boekhouder. Populair blijft ook good old Excel. Maar kun je als ZZP’er eigenlijk wel […]

Kun je als ZZP’er boekhouden in Excel?

lees verder →

Als ondernemer moet je de administratie bijhouden. De boekhouding doen én bewaren. Want ondernemers zijn verplicht om de administratie te bewaren voor 7 tot 10 jaar. De ‘normale’ boekhouding bewaar je zeven jaar en gegevens over (rechten op) onroerende zaken maar liefst tien jaar. Da’s best lang. Wat moet je allemaal bewaren?Je moet alle financiële […]

Hoe lang moet je de administratie bewaren?

lees verder →

In ‘t kort: een boekhouder voert of controleert de administratie van een bedrijf of organisatie. Dat houdt in dat hij of zij facturen boekt, betalingen verwerkt, belastingaangiftes doet en aan het einde van elk boekjaar de balans opmaakt. En het lange antwoord Een boekhouder doet eigenlijk veel meer dan de boekhouding. Althans, bij DEMMI. Zo […]

Wat doet een boekhouder?