Kun je als ZZP’er boekhouden in Excel?

Ook als zelfstandige moet je een administratie bijhouden. En dat is vaak een hele klus. Zeker als je er niet zoveel kaas van hebt gegeten. Gelukkig zijn er allemaal handige oplossingen. Online boekhoudprogramma’s, bijvoorbeeld. Of het gewoon uitbesteden aan een echte boekhouder. Populair blijft ook good old Excel. Maar kun je als ZZP’er eigenlijk wel boekhouden in Excel?

Dit zijn de voor- en nadelen
Voor de boekhouding moet je twee dingen bijhouden: je inkomsten en je uitgaven. Wel met factuurnummer, omschrijving, relatie, het bedrag exclusief btw, het btw-tarief en ga zo maar door. Maar goed, je hoeft dus eigenlijk maar twee tabelletjes up-to-date te houden. Zeker als je een starter bent en maar weinig transacties hebt, kun je prima boekhouden in Excel. Want:

● het is gratis
● je kunt een template downloaden
● je kunt zelf je boekhouding bewaren

Maar er kleven natuurlijk ook wat nadelen aan het gebruiken van Excel voor de boekhouding. Heel wat zelfs:

● je maakt sneller fouten dan met software
● je hebt een goede kennis van Excel nodig
● je moet handmatig de BTW-aangifte doen
● het is vaak minder veilig
● het kost enorm veel tijd omdat je alles zelf moet doen

Dus kun je als ZZP’er boekhouden in Excel?
Ja. Maar is het aan te raden? Nee. Zeker niet als je onderneming groeit en je steeds meer facturen moet verwerken. Voor je het weet zit je dan elke vrijdag de hele dag de administratie bij te werken – en dat kan een stuk sneller en efficiënter met boekhoudsoftware óf een externe boekhouder (DEMMI dus).