Zo moet je een administratie opzetten (4 stappen)

Als je net begint met ondernemen of je begint een nieuw bedrijf, moet je een administratie opzetten. En je moet ‘m ook bijhouden. Maar goed, eerst moet je dus starten met je boekhouding. Het scheelt je een hoop tijd, geld en gedoe als je deze meteen vanaf het begin goed inricht. Maar hoe doe je dat dan, een goede administratie opzetten?

  1. Begin op tijd
    Veel ondernemers investeren geld in hun bedrijf. Vaak nog voordat ze daadwerkelijk beginnen. Bijvoorbeeld in voorraad. In productiemiddelen. Of in marketing. Als je meteen al een administratie hebt opgezet, kun je die kosten erin verwerken en aftrekken bij de eerste aangifte van je inkomstenbelasting. Scheelt je vaak een hoop belasting betalen!
  2. Open een zakelijke rekening
    Je administratie wordt een zooitje als je ook continu afschrijvingen van al je boodschappen moet verwerken. Of bijschrijvingen van betaalde Tikkies. Met een zakelijke rekening houd je zakelijke en privé betalingen gescheiden. Een must have dus. Open er eventueel meteen een zakelijke spaarrekening bij om wat apart te zetten voor de btw en inkomstenbelasting die je moet betalen!
  3. Bewaar al je gegevens
    Oké. Je hebt een zakelijke rekening en je bent klaar om je administratie op te zetten. Het is nu verplicht om alle relevante gegevens te bewaren. Denk daarbij aan uitgaande facturen, inkomende facturen, informatie over de voorraad, reiskosten, loonadministratie (als je personeel hebt) het en privégebruik van goederen en diensten. Sla die bonnetjes dus goed op en verwerk ze meteen!

    Extra tip: Houd ook je uren bij! Zo kun je aantonen dat je aan het urencriterium van 1225 uur voldoet en kom je in aanmerking voor extra aftrekposten. Mooi meegenomen!
  4. Gebruik een administratieprogramma (aanrader)
    Wil je meteen een efficiënte administratie opzetten? Ja, dat wil je. Het is dan aan te raden een administratieprogramma te gebruiken. Zo’n online boekhoudtool checkt of alles correct wordt ingevuld en merkt fouten of betalingsverschillen meteen op. Handig! Het scheelt daarbij veel werk als je je boekhoudprogramma direct bij het opzetten van de administratie inregelt. Hoef je niks met terugwerkende kracht te doen!